A szuperhősök végül nyertek

robert j. oppenheimer wins oscar for best atomic bomb című crayion alkotás. Akril pixelvásznon 2024

 Megvannak az idei oszkárok, már nem azok az oszkárok, akikkel a sötét sikátorokban, meg Corustanttól távoli vármegyék semi-lakatlan falvainak leglepattantabb házaiban nem futsz össze, hanem a Hollywood álomgyár incorporated díjazottjai. Az eredmények papírformábbnál papírformábbak nem is lehetnének, én meg szokásomhoz hívem azon kapom magam, hogy megint elveszetett belőlem egy olyan adag remény a jövővel kapcsolatban, amiről már nem is tudtam, hogy még megvolt bennem. Tudom, ez a blog már kezd nagyon letargikus hangulatot árasztani, de azért van jó is.

Az idei Oscar atombombája hohooo az Oppenheimer által rendezett Christopher Nolan film, amiről hosszasan, ám talán nem elég hosszasan értekeztem már egyet. Azt, hogy miért élvezhetetlen a film, már nem mondanám el újra, csak annyit tennék hozzá még, hogy minden látszat ellenére ez egy szuperhősfilm győzelem. Annak ellenére, hogy Nolan korábban megcsinálta az egyébként tényleg emlékezetes Mementot, a csúcsra mégis a Batman juttatta el. Nem csak őt, hanem Hollywoodot is. Itt robbant ugyanis be az egész szuperhős őrület, ami mostanság kezd aláhagyni, de a sok könyvelő mindent meg fog tenni, hogy feltámassza a műfajt, mert nincs veszélyesebb annál, mint pénzt adni egy olyan filmre, ami nem biztos, hogy megtérül.

Persze Nolan nem a Batmanre, hanem a Batmanért kapta meg az Oscart, mert tartozunk neki. Tartozunk neki, mert sok pénzt és nézőt hozott nekünk, és mert olyan rendező, akinek van valamiféle felismerhető stílusa is. Ugyanezért kapta meg Robert Downey Jr. is a magáét. Ő a mi vázsemberünk, hozta a pénzt, de hát arra azért nem kaphatta meg, de most, hogy láthattuk fekete-fehérben is, na így már igen! És kicsit még Cillian Murphy is ennek a farvizén evez, bár Cillianügyészetileg nem vagyok kifejezetten járatos, azt azért látom, hogy az arcot imádják internetszerte és túl,

Félreértés ne essék, nem állítom se Robert Downey-ról, se Cillian Murphy-ről, hogy rossz színészek lennének, vagy akár rosszul játszottak volna az Oppenheimerben, de ez most egy amolyan Oscaros Revenant volt, ha még emlékszik bárki is arra filmre, amiben Leonardo DiCaprio óriási szoszájölmédiás meg mindennmédiás nyomásra összebirkózott egy medvével magának egy oszkárt, holott a faszitól szinte csak jobb alakításokat tudok mondani, még annak ellenére is, hogy DiCaprioért nem is vagyok kifejezetten oda.

Szóval amolyan Revenant volt ez az Oppenheimer stábjának. Hollywood úgy érezte, hogy nagyon tartozik nekik, hát had örüljenek ők is, meg a rajongóik is. Katasztrófa. Azt sajnos nem tudom pontosan megmondani, hogy mennyire katasztrófa, mert a legjobb film kategória jelöltjei közül csak hetet láttam a tízből, de abból a hétből én mondjuk inkább a Szegény Páráknak adtam volna a csúcsdíjat, vagy ha nem a páráknak akkor meg a Scorsese virágainak.

Vannak azért jó fejlemények is. A Szegény párák például teljesen megérdemelten behúzott minden külsőséges izét, ami számomra full érdektelen, de Emma Stone is megkapta a legjobb női oszkárnét, amit maximálisan meg is érdemelt. Annak is örülök, hogy a forgatókönyves kategóriákban az Egy zuhanás anatómiája és az American Fiction is behúzott egy-egy szobrot. Mindkettő film megérdemelt valami díjazást szerintem, bár az American Fictiont talán inkább legjobb férfi fő- és mellékszereppel oszkároztam volna, ha én lennék az oszkár.

Meglepetés volt még nekem, hogy a japán Godzilla Minus One plus one oszkárot rombolt össze magának,mert hogy legjobb látványeffektek. Ezt a kategóriát szoktam a legkevésbé ismerni, mert itt vannak az egyébiránt legsekélyesebb alkotások, de a Godzilla ehhez képest egy egész kulturált film. Szóval ennek is örülünk.

Mindig kérdezik tőlem, hogy minek kínzom magam az Oscar követésével, ha egyszer nem kifejezetten szeretem a mainstreamöt, én meg nem tudok nagyon fasza választ adni, de talán ez az én focipotlékom. Lehet szurkolni az underdognak, mert azért mindig van a 10 között legalább egy olyan film, ami tényleg nagyon jó, de úgyse kapja meg a nekijárót, de nem is ez a lényeg, hanem maga a szurkolás.

Jövő ilyenkor szintén magyar siker, mert Dűne kettő legjobb látvány,legszebb hang, leggyönyörűbb HÁÁÁÁ üvöltés száundtrekk formátumban és a többi ceterum citera. Én meg majd jövök újra puffogni, hogy bezzeg az izé rendező meg mittudomén és a gép meg forog szépen tovább. Jó éjszakát!

Megjegyzések

  1. *behúzott minden külsőséges izét, ami számomra full érdektelen*
    Szerintem baromi érdekes, hogy úgy általánosságban mennyire előre került fontosságban a production design kb 20 év alatt. Talán ezért is nevezték át a díjat 2010 körül Art Direction-ről PD-re. Nálam már negyed siker, ha egy adott kort, barbiházat vagy kacsadisznó hibridet hitelesen tudnak bemutatni.

    Killer valóban behúzhatta volna Oppenheimer helyett. De nem kell ezt az oszkározást komolyan venni. Ha másra nem, arra jó ez az egész show, hogy sok jó filmre felhívja a muglik figyelmet, pl én most ezeket írtam fel a megnézős listára: American Fiction, The Zone of Interest, Society of the Snow, Das Lehrerzimmer, The Holdovers

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jó, igazad van a production design kapcsán, mert egyébként a Poor Thingset nézve pont megjegyeztem magamban, hogy ilyen részletgazdag díszletet szerintem Stanley Kubrick óta nem láttam, és ez a profizmus nagyon is sokat hozzáadott az élményhez.

      Hát persze, nem kell komolyan venni az oszkárt, de csak érdekes, hogy hol tart a mainstream. Nem gondoltam bele amikor írtam ezt a bejegyzést, de pl. az is tök érdekes, hogy most egyes nagyokosok szerint mennyire behúzták fülüket-farkukat Hollywoodban, és az Oppenheimer nyerése abszolut egy ilyen biztos játszma volt, szóval egy olyan film nyert, ami alapvetően nem megosztó, sikeres, szeretett stb.... Zone of Interestet tegnap néztem meg. Nem rossz, de nem marad örök emlék. American Fictionön viszont nagyon jókat nevettem.

      Törlés
    2. Poor Things-nél feltűnt, milyen szokatlanul elmosott a háttér? Na ez azért van, mert Yorgos minimális cgi-t akart használni, így hatalmas lcd fal előtt vették fel ezeket.

      A Zone of Interest szépsége az érzelemmentes semmilyenségéből jön, lehet nem fogunk rá emlékezni, csak néhány képre pl.: vörös kimerevített kép meg az éjszakai negatív.
      Jut eszembe: a Mephisto-t nézd meg, ha esetleg még nem volt meg.

      Törlés
  2. jah és a barbitól már a nevezést is elvenném, a pofátlan chevrolet termékelhelyezések miatt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ja, miért nem rózsaszín 1970 Dodge Challengerrel hasítottak benne?:D

      Törlés

Megjegyzés küldése